» CALENDARI PROVISIONAL CIB 2025



CALENDARI PROVISIONAL CIB 2025

Ja tenim aquí el Calendari CIB del 2025 amb un munt d'activitats: cursos, sortides col·lectives, neteges... Dóna-li una ullada i reserva't els caps de setmana! 

» CURS BUSSEJADOR 1 ESTRELLA 271 MAIG



CURS BUSSEJADOR 1 ESTRELLA (271)
 
- TEORIES: 5, 6, 7, 12, 13 i 14 de maig
- PRÀCTIQUES PISCINA: data a determinar
- MAR CONFINAT: 10 de maig
- MAR OBERT: 17 i 18 de maig

Per qualsevol dubte amb les dates, consulta el nostre calendari provisional d'activitats CIB del 2025
 
** Preu curs: 330 € (5% de descompte a parelles) i 295 € pels membres de la Universitat de Barcelona.
  • Primer pagament: 150€ (inclou quota anual de socis del CIB + llicència federativa)
  • Segon pagament: 180€ (si teniu el 5% de descompte el pagament es de 171€; si sou membres de la UB el pagament es de 145€)
 
TERMINI INSCRIPCIÓ: dilluns 21 d'abril. Per inscriure-us, heu de contestar aquest formulari
 
DOCUMENTS D'INSCRIPCIÓ (enviar la documentació a cib@cibsub.cat):
- Sol·licitud ingrés al CIB (si no pots descarregar la fitxa posa't en contacte amb nosaltres)
- 1 fotografia de carnet digitalitzada (.JPG)  
- 1 fotocòpia del DNI.
Certificat mèdic (de busseig recreatiu)
- justificant de pagament 
» Reportatge


El Thalassa sobre el CIB

ON-LINE, al següent enllaç:

Thalassa "Busseig mediambiental"

Horari d'atenció al Públic:

Dilluns: 11h a 15h
Dimarts: 17h a 19h
Dimecres: 11h a 15h
Dijous: 17h a 19h
Divendres: 12h a 15h


Tlf i WhatsApp 623 18 84 35
Mail: cib@cibsub.cat
Guia d'espècies » 14. Mol·luscs - Baboses marines » Dendrodoris limbata es / en

Nom científic: Dendrodoris limbata

(Cuvier, 1804)

Nom comú:

Grup: 14. Mol·luscs - Baboses marines

Tipus paisatge: Immersió observant la vida de sota les pedres

Fondària: 3 m-12 m

Mides: Fins a 3-4 cm

Com és ?

És un nudibranqui de cos ovalat i compacte. El seu mantell presenta un color groguenc amb taques de color negre distribuïdes de manera aleatòria. La seva principal característica per a poder-lo diferenciar d'altres nudibranquis de morfologia semblant, és una línia submarginal d'un color groc o blanquinós. Alguns exemplars poden presentar un mantell de color totalment negre, però també posseïxen la línia submarginal comentada anteriorment. En la part anterior del cos posseix un parell de rizóforos de longitud curta i gruixuda. En la part posterior podem localitzar les brànquies de l'animal. Els exemplars juvenils presenten un color de mantell totalment groguenc o blanquinós, on és gairebé imperceptible la presència de taques. Òbviament les formes juvenils són d'una grandària molta inferior que les formes adultes.

 

On viu?

És una espècie endèmica de tota la Mediterrània i bastant abundant en certes zones, com per exemple l'estany de Thau situat en la costa Mediterrània de França. Aquest animal passa la major part del temps sota les pedres, per tant és freqüent en fons rocosos.

 

Com s'alimenta?

S'alimenta de briozous incrustats en substrats durs.

 

Com es reprodueix?

Són organisme hermafrodites, per tant actuen tant de mascles com de femelles. La seva posta d'ous queda adherida sota les pedres amb forma de corona circular.

 

Es pot confondre?

Hi ha una espècie molt semblant a Dendrodoris limbata (Cuvier, 1804) que és Dendrodoris grandiflora (Rapp, 1827) i on les formes adultes d'aquestes dues espècies poden semblar difícils de diferenciar. Només cal fixar-se, però en la terminació del mantell. D. grandiflora té una mena d'estries que en D. limbata són totalment absents. Un altre opció és observar les diferents tonalitats de color en les etapes del seu estat juvenil. Dendrodoris limbata (Cuvier, 1804) en aquesta etapa presenta una tonalitat groga del seu mantell, en canvi Dendrodoris grandiflora (Rapp, 1827) té una tonalitat vermellosa, molt característica dintre dels juvenils en nudibranquis. En l'etapa juvenil també hi hauria la possibilitat de confondre D. limbata amb Berthellina edwarsii, tot i que aquesta última no té palmell branquial. A més D. limbata té els rinòfors lamel·lats i els de B. edwardsii són llisos.

 

Curiositats

· És un animal que acostuma a viure sota les pedres. Durant el dia es localitza sota les roques, ja que li ofereixen protecció contra els seus depredadors.

· Quan la llum solar comença a caure, surt del teu amagatall per a alimentar-se dels briozous incrustats sobre substrats durs.

 

Taxonomia

Fílum: Mollusc, Classe: Gasteropoda, Subclasse: Doridina, Ordre: NudibranchiaFamília: Dendrodorididae, Gènere: Dendrodoris

» Guia d'espècies


GUIA D'ESPÈCIES
Des d'ara pots consultar el que has vist a les teves immersions a la nostra guia d'espècies
» CIB a Instagram


SEGUEIX-NOS A INSTAGRAM

 

Informació, fotografies de les nostres activitats... i molt més al Facebook o Instagram

RSS Noticies CIB